حکم الزواج من الکتابیه

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
  • نویسنده عدنان محسن
  • استاد راهنما علی حسن هاشمی مطر
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1381
چکیده

ازدواج مرد یا زن از اهل کتاب، از مباحث فقه اسلامی است که آرای متعددی درباره آن ارائه شده است. این پژوهش می کوشد با استناد به آیات، روایات و ادله فقهی، حکم ازدواج مرد یا زن از اهل کتاب یعنی یهودیان و مسیحیان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و دیدگاه های فقهای شیعه و اهل سنت در این زمینه را بیان کند. نویسنده در سه فصل به ابعاد مختلف فقهی این مسأله پرداخته است. در مقدمه تحقیق، وی اقسام کفار از لحاظ فقهی و مقصود از اهل کتاب را بیان می کند. آن گاه علت حصر کتاب به تورات و انجیل و در نتیجه اهل کتاب به مسیحیت و یهودیت را تبیین نموده و شامل شدن کتاب برای تمامی ادیان آسمانی را بررسی می نماید. در ادامه به این موضوع می پردازد که: آیا مجوس (زرتشتیان) و صابئین نیز جزء اهل کتاب می باشند یا خیر؟ فصل آغازین این نوشتار به ادله قول به حرمت ازدواج با کفار کتابی اختصاص دارد و در این زمینه استدلال این دسته از فقها به آیات قرآن و برخی از روایات نقل شده است. در ادامه، استدلال آنان به آیات مربوط به اهل کتاب و استخراج فتوای حرمت ازدواج با آنان مورد خدشه قرار گرفته است. نویسنده در مورد روایات مورد استناد آنان نیز مناقشاتی مطرح می کند. نگارنده برای تکمیل بحث، قول به مباح بودن ازدواج با اهل کتاب را در فصل دوم مورد بحث و بررسی فقهی قرار می دهد و در ادامه، استدلال این گروه از فقها به آیات قرآن کریم و ادعای آنان مربوط به نسخ حکم آیات حرمت ازدواج با اهل کتاب را مطرح می کند. در پایان، ایرادها و اشکالاتی را که در این زمینه برخی از فقها به این دسته از فقیهان وارد کرده اند درج نموده است. در فصل سوم نیز نویسنده قول به تفصیل را در این زمینه مطرح می کند. بر اساس این دیدگاه، قول به جواز متعه (ازدواج موقت) با اهل کتاب و عدم جواز ازدواج دایم با آنان، جواز ازدواج با اهل کتاب در حال اضطرار و همچنین جواز ازدواج با مستضعفین از اهل کتاب، جواز وطیء اهل کتاب به عنوان ملک یمین (امه یا جاریه)، احکام ازدواج با مجوسیان و صابئین و احکام و شرایط حلیت ازدواج با یهودیان، مسیحیان، مجوسیان (زرتشتیان) و صابئین و موارد حرمت آن از منظر فقهای امامیه و اهل سنت بیان کرده است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

ماهیّت حکم

واژه ی حکم در فرهنگ لغات به معنی داوری و فرمان است و در قرآن نیز به همین معنی به کار رفته است. در اصطلاح فقها، اگر در برابر فتوی قرار بگیرد، معنایی خاصّ دارد امّا اگر به گونه ی مطلق بیاید، به معنی دستور شرعی است. اقسام و گونه های حکم بسیارند که بارزترین آنها، تکلیفی و وضعی، با فروعات و شاخه های مربوط، واحکام حکومتی با زیر مجموعه آن است و هرکدام بار حقوقی ویژه دارد و مراحل حکم از اقتصا تا تنجز و ...

متن کامل

اثبات حکم شرع با حکم عقل و بررسی مصادیق آن

این تحقیق در تلاش است تا مسئله "کلما حکم به العقل حکم به الشرع" را اثبات کند. از آن جایی که هر دلیل عقلی از دو مقدمه، یکی صغری و دیگری کبری تشکیل شده است؛در گام نخست مقدمه صغری، یعنی تحسین و تقبیح عقلی اثبات خواهد شد و سپس به مقدمه کبری که تلازم بین حکم عقل و حکم شرع است، خواهیم پرداخت. در نهایت جایگاه عقل در نظام‌ حقوقی اسلام و ایران و مصادیقِ آن مورد بررسی قرارخواهد گرفت. بنابراین، مباحث مطروح...

متن کامل

لطمه به اساس حکم

نظارت بر حسن اجرای قوانین در حیطه‌ی امر قضا، از وظایف قوه‌ی قضاییه است. این وظیفه از طریق نظارت مراجع عالی بر آراء دادگاه‌ها صورت می‌گیرد. گاهی اشتباه نسبت به قانون، متضمن توبیخ انتظامی یا کیفری دادرس است، بدون آن‌که به اعتبار حکم صادره خللی وارد آید؛ گاهی نیز افزون بر توبیخ،‌ به اساس حکم نیز لطمه رسانیده و سبب بی‌اعتباری حکم می‌شود. قانون‌گذار آن‌چه را...

متن کامل

من سطحی و من عمیق از دیدگاه پروست

من سطحی و من عمیق از دیدگاه پروستدکتر زهره جوزدانیاستادیار دانشگاه اصفهان[email protected]فاطمه نره ایفوق لیسانس، دانشگاه اصفهان[email protected](1387/2/ 1387 ، تاریخ پذیرش: 29 /2/ (تاریخ دریافت: 9چکیدهبه نوبه خود دو ی است که « من سطحی » . بنا مینهد « من عمیق » و « من سطحی » پروست روانشناسی خود را بر تمایز میان« من » آن « من اجتماعی » ، در آثار پروست .« من خصوصی » و « من اجتماعی » ...

متن کامل

زمینه ها و نمودهای رمانتیسم در «بخارای من؛ ایل من»

در این مقاله، زمینه‌ها و نمودهای رمانتیسم در آثار داستانی محمد بهمن بیگی بررسی شده است. با وقوع تحولات اجتماعی و سیاسی در ایران و آشنایی ایرانیان با ادب و فرهنگ اروپایی، در اواخر دوره مشروطه و دوران پهلوی، زمینه برای رواج آثار رمانتیک غربی و ترجمه‌های آن در میان ایرانیان فراهم شد. بهمن بیگی از یک سو تحت تأثیر فضای سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه، از دیگر سو بر اثر ویژگی‌های شخصیتی، تجانس روحی، نو...

متن کامل

تطورالشعر العربی من عصر النهضة حتی الثلاثینات من القرن العشرین

إن الأدب العربی الحدیث تحسس طریقة إلی الظهور من خلال اتصاله بالآداب الغربیة، و قد برزمجموعة من المثقفین العرب بعد اطلاعهم علی الآداب الغربیة، و ظهرت مجموعة أخری من خلال إلمامهابالثقافة العربیة الأصیلة . و بعد ذلک حصل تداخل وصراع صامت بین الثقافتین الغربیة و العربیة، فبدأینظمون علی النمط التقلیدی، یستمدون مضامینهم و اشکالهم من الشعر العربی « عمود الشعر » جماعةالقدیم و یتمسکون بصورهم و قوالبهم و ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023